De glazen platen zijn 1 centimeter dik en stoten vuil af om zo veel mogelijk zonlicht door te laten.
Het project is een publiek-private samenwerking tussen de provincie Noord-Holland, het onderzoeksinstituut TNO, het bouwbedrijf Ooms en de technische uitwerker Imtech. De provincie stelde 1,5 miljoen euro ter beschikking voor de ontwikkeling van de nieuwe technologie, de andere partners investeerden samen een gelijkaardig bedrag.
Het 100 meter lange fietspad met ingebouwde zonnecellen moet ongeveer drie gezinnen jaarlijks van stroom voorzien.
In november wil het consortium de eerste 100 meter van het proefproject openstellen voor fietsers. Na een proefperiode van twee jaar moet blijken hoeveel energie het project effectief opwekt en of het als fietswegdek voldoet. Binnen drie à vijf jaar moet SolaRoad een commercieel rendabel product worden, dat op grotere schaal kan worden verkocht.
Behalve fietspaden willen de Nederlandse ondernemers het 'zonnewegdek' ook voor autoverkeer toegankelijk maken. Daarnaast onderzoeken ze of het mogelijk is om elektrische bussen tijdens het rijden op te laden via SolaRoad.
(bron: Tijd / Solaroad)
www.solaroad.nl© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer