De crisissituatie beperkt zich niet tot Limburg. 'In de rest van Vlaanderen is de toestand al even rampzalig. Heel wat bedrijven kunnen nog hooguit verder tot aan de bouwvakantie.' Als de toestand aanhoudt, dreigt in het najaar een hele sector over de kop te gaan', zegt voorzitter Leo Janssen van VlaWeBo Limburg. 'Ontslagen zullen niet uit te sluiten zijn.' Hierdoor zijn ook jobs bedreigd bij onderaannemers en dienstverlenende bedrijven zoals studiebureaus.
“Het totale bedrag dat onze sector dit jaar aan wegenwerken kan verdienen, ligt dertig procent lager dan twee jaar geleden”, zegt Geert Verscheure, voorzitter van VlaWeBo Antwerpen. “Dat komt vooral omdat de gemeenten flink moeten besparen, en daardoor wegwerkzaamheden uitstellen. En de openbare werken voor de publieke sector vertegenwoordigen ongeveer 85 procent van de activiteit in onze sector.”
De helft van die publieke opdrachten komen van de gemeenten, de andere werken worden aanbesteed het Agentschap Wegen en Verkeer en de riooloperatoren. VlaWebo schat dat het totale bedrag dat wordt aangeboden op de Vlaamse markt zo'n 30% lager ligt dan twee jaar geleden.
Jan Leroy, woordvoerder van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), bevestigt het probleem. “De banksector heeft ons ook al laten weten dat er nauwelijks nog kredietaanvragen van lokale besturen zijn om wegenwerken te doen. Of dit nog lang gaat duren? Dat hangt van de regeringsonderhandelingen af. Als de federale en Vlaamse regering willen besparen op het gemeentefonds, dan krijgen de gemeenten het financieel nog moeilijker.”
Volgens Leroy is de oplossing eenvoudig. “Vandaag moeten lokale besturen 21 procent btw betalen op de wegenwerken die ze laten uitvoeren. Dat is geld dat van de gemeenten naar de federale overheid stroomt. Als de overheid dat percentage verlaagt tot zes procent btw, komt er voor de Vlaamse gemeenten een extra budget van honderden miljoenen euro vrij”, zegt Leroy.
(bron: VlaWebo / GVA/ Belang van Limburg)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer