Stereoladers sturen door een combinatie van knik- en achterasbesturing waardoor de machine bijna zo stabiel staat als vierwielgestuurde wielladers, ook in oneffen terrein. Bovendien is de draaicirkel tot 20% kleiner dan die van knikladers in dezelfde klassen.
Begin volgend voorjaar zet de Duitse fabrikant de L506, L507, L508, L509 en L510 in de markt. Opvallend vernieuwd door hun grote achterkleppen waaronder de motoren dwars geplaatst liggen, het integreren van de hydraulische pompen -als extra ballast- in de achterbumper, de ruimere cabine en de vernieuwde Z-kinematiek die hogere uitstorthoogtes en reikwijdtes mogelijk maakt. Liebherr laat de parallelle kinematiek -bekend van de vorige, compacte stereoladers- vervallen. De L507 en L509 worden ook geleverd in sprinter-versies. Die rijden dan tot 30 km/u
tabel
Liebherr stereoladers
model | werkklaar gewicht | motorvermogen | kieplast geknikt | bakinhoud | |
L506 | 5.000 kg | 42 kW/57 pk | 3.098 kg | 800 liter | |
L507 | 5.196 kg | 46 kW/63 pk | 3.411 kg | 900 liter | |
L508 | 5.480 kg | 46 kW/63 pk | 3.783 kg | 1.000 liter | |
L509 | 6.080 kg | 54 kW/73 pk | 4.225 kg | 1.100 liter | |
L510 | 6.250 kg | 58 kW/79 pk | 4.581 kg | 1.200 liter |
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer