Bij de bestelwagens (van) was het moeilijk. Mercedes Benz nieuwe Vito deed weliswaar (nog) niet mee in de verkiezing maar de strijd tussen de Volkwagen Transporter T5 en de nieuwe Renault Master was spannend. De jury had er moeite mee maar koos uiteindelijk toch voor de Transporter met de motivatie dat de T5 in alle opzichten groter, sterker, zuiniger, kortom overtreffender was. De nieuwe Transporter is dus meteen Van of the Year 2004 en dat is in de regel een leuke opsteker.
Bij de grote vrachtwagens was de strijd minder spannend omdat er geen grootse introductie was van een nieuw model. De Iveco Eurocargo is immers afgeleid van de vorig jaar voorgestelde Stralis, de Volvo FH was er ook al een paar maanden en de nieuwe -beter gezegd: vernieuwde- Mercedes Benz Actros heeft iedereen al een paar maanden geleden kunnen aanschouwen. Deze truck is niet 'spannend' qua vormgeving omdat hij erg lijkt op de eerste Actros maar voor de jury was dat geen reden om de Actros de titel te onthouden.
De jury van internationale Europese vaktijdschriftjournalisten was gecharmeerd van de nieuwe V6 en V8 motoren, uitrusting, elektronica en andere punten op gebied van laadvermogen, ergonomie en actieve veiligheid. De Actros is Mercedes Benz' grootste truck in het vervoerssegment van 18 tot 26 ton. Met de onderscheiding Truck of the Year 2004 heeft Mercedes zijn vijfde Truck of the Year titel in huis. Al eerder scoorden de LN2 (1985), de SK-serie (1990), de eerste generatie Actros (1997) en de Atego (1999).
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer