Levendig: NordBAU 2004

Gepubliceerd op 26-09-2003 12:17
De Noord-Duitse vakbeurs NordBAU -van 25 t/m 30 september in Neumuenster- gaf een levendig beeld van de verschuivingen in dealerschappen van bouwmaterieel.

Zo viel ons de prominente plaats op van de Daewoo machines. Nog nooit had dit merk zoveel standruimte op de chauvinistische Duitse markt. De simpele reden daarvoor is dat voormalig Fiat-Hitachi-importeur Koops Baumaschinen zijn dealerschap voor Fiat-Hitachi kwijtraakte. Het Fiat Kobelco dealerschap ging naar Atlas v/d Weel (inderdaad, ook Atlas dealer rond Hamburg) terwijl Hitachi ook een andere importeur opstartte. Voor Koops bleef Daewoo over als enig alternatief.

En zo waren er meer voorbeelden die aantonen dat het op merken- en importeursgebied niet alleen in de Benelux 'beweglich' is. O&K bijvoorbeeld landde bij dezelfde Atlas v/d Weel die een deel van Duitsland voor zijn rekening neemt. En er zijn meer Terex-Atlas dealers -volgens de heer Weel- die inmiddels voor andere merken gekozen hebben.

Andere 'vreemde' gewaarwording op NordBAU was de Bell B25D 6x6 dumper op de stand van.... Liebherr! We horen u al kortsluiten: De geruchten over samenwerking tussen Liebherr en John Deere, John Deere's eigendom van aandelen Bell (samen met Hitachi), het ontbreken van een knikdumperprogramma bij Liebherr (terwijl men wel starre dumpers in huis heeft)... Dat zou wel eens wat meer kunnen betekenen. Toch? Volgens Liebherr manager Gerd Tampe zijn de 11 Duitse Liebherr Mietpartner verhuurvestigingen begonnen met het verhuren van Bell dumpers en -in de gebiedsdelen waar Bell geen eigen dealers heeft- zal Liebherr ook de verkoop voor zijn rekening nemen in Duitsland. Van meer is voorlopig geen sprake.

Ook opvallend: een Venieri wiellader onder de typenaam AL150 op de stand van... Ahlmann. Vooralsnog een Duitse aangelegenheid volgens directeur Carsten Weiß van Ahlmann Baumaschinen uit Rendsburg. Daarbij gesouffleerd door directeur-eigenaar Henri Marchetta van Ahlmann-Mecalac. Dus hoeven we in de Benelux nog niet te wachten op Italiaanse Ahlmannen.

Wel is duidelijk dat ook de kleinere en middelgrote fabrikanten steeds dichter bij elkaar kruipen om zich in de economische winter aan elkaar te kunnen warmen. Inmiddels zijn in Duitsland ook alle Caterpillar machines onder Cat-naam actief. Vroeger had importeur Zeppelin de neiging om er zijn eigen naam overheen te plakken, maar dat is voorbij.

En dan Volvo. Sinds enkele jaren is Kónicke Baumaschinen een volle dochter van Kuiken NV en daar is men in Duitsland trots op. Directeur Rolf Ahlers gebruikte de nodige superlatieven om de ontwikkelingen van 'zijn' Kónicke onder Kuiken regie te beschrijven.

Grote afwezigen in Neumúnster waren Case en Hyundai. Komatsu pakte groot uit op de stand van de trouwe dealer Fassico. O&K toonde toch al de RH6.6 rupsgraafmachine (made by Fiat Kobelco in Italie) en de nieuwe generatie mobiele graafmachines uit Berlijn. Voor materieelliefhebbers is NordBAU een interessante beurs omdat de meeste dealers behoorlijk uitpakken. In de komende BMB (4 november) publiceren we meer nieuws uit Neumúnster.