Kobelco naar Hans van Driel

Gepubliceerd op 19-09-2003 21:26
Met ingang van 1 januari 2004 is Hans van Driel CM de officiele importeur voor de groene, Japanse Kobelco rupsgraafmachines in Nederland.
Naast de Italiaanse FK-machines ook de Japanse Kobelco's.Naast de Italiaanse FK-machines ook de Japanse Kobelco's.

Daarmee komt een einde aan de maandenlang rondzingende geruchten over het al dan niet blijven van dit merk bij zijn huidige importeur: Van der Spek in Vianen. De Japanners van Kobelco opteerden eerder voor Van der Spek maar in Europa maakt CNH de dienst uit omdat het in Fiat Kobelco een meerderheidsbelang heeft van 75%. Kobelco heeft maar 20% van die aandelen. Effectief houdt het in dat Hans van Driel de groene Kobelco's op rupsen -gebouwd in Japan en niet in de Italiaande San Mauro fabriek waar de oranje Fiat Kobelco's vandaan komen- gaat voeren naast de Fiat Kobelco machines. Kobelco zal zich als schoenmaker bij zijn rupsgraversleest houden en ook geen andere machines (wielladers / mobiele graafmachines) gaan produceren.

Om de Japanse Kobelco's de aandacht te geven die ze verdienen, wil Hans van Driel drie nieuwe verkopers in dienst nemen. Die zullen onafhankelijk werken van de acht vertegenwoordigers die actief zijn voor Fiat-Kobelco. Overigens maakte Hans van Driel op 19 september ook bekend dat men het merk Atlas op den duur zal loslaten. Van Driel heeft Atlas nu 52 jaar vertegenwoordigd en de importeur en merknaam worden door iedereen in de markt in een ademtocht genoemd. Van Driel verklaart de stap om op termijn afscheid te nemen door te wijzen op de smalle basis waarop Atlas jarenlang opereerde: hoofdzakelijk mobiele graafmachines, enkele -niet populaire rupsgravers- en speciale machines voor spoorwegbouw en overslag. Voor Van Driel was dit twee jaar geleden reden om zich te bezinnen op zijn positie en vrijwel tegelijkertijd werden contacten gelegd met CNH voor Fiat Kobelco, de joint-venture die op Bauma 2001 werd aangekondigd. Toen -volgens directeur Klein Ovink van Hans van Driel- de nieuwe eigenaar van Atlas (Terex) weinig perspectieven kon bieden voor de Nederlandse organisatie, is besloten om met CNH (Fiat Kobelco) in zee te gaan. Vooralsnog blijft men vanuit Tiel de mobiele graafmachines verkopen en zolang Fiat Kobelco geen alternatieven heeft in overslag- en spoorwegmachines, blijft ook dit deel van het Terex-Atlas pakket in Tiel. Atlas Terex heeft inmiddels wel een tweede importeur aangesteld in Nederland: HDW in Ridderkerk die dezelfde graafmachines vermarkt. Sinds december 2002 is Hans van Driel ook deels eigenaar van een andere CNH-vertegenwoordiging: O&K voor Nederland met een vestiging in Liempde.

Van der Spek Vianen laat weten dat het vooralsnog geen invulling heeft voor de Kobelco graafmachines.  

De meeste Fiat-Kobelco machines kunnen in Tiel worden bekenen.De meeste Fiat-Kobelco machines kunnen in Tiel worden bekenen.