MAN Tilburg leverde vorig jaar al een 4-assige Euro 4 TGA-410 8x4 met haakarmsysteem. Deze week volgde de levering van twee MAN’s TGL 12.180 en een TGM 18.250, allemaal uitgevoerd met een EURO 5 dieselmotor zonder AdBlue.
Diep in zijn hart had Toon Heesters, directeur van het gelijknamige grondverzetbedrijf zijn bestaande vrachtauto’s nog niet willen vervangen. “Ze waren wel wat ouder, maar voldeden nog steeds prima. De meeste van onze vijftien vrachtauto’s zijn geen echte kilometervreters. We gebruiken ze om mobiele minigravers en ander materieel van en naar de bouwwerken te brengen. Daarbij gaat het om bouwmachines met een maximaal gewicht van een ton of acht. Als wij zwaardere machines nodig hebben, huren wij die in en worden ze vaak door die bedrijven zelf naar het werk gebracht.” Voor zijn reguliere machinevervoer hoeft Heesters dus geen heel zware vrachtauto’s in te zetten. Maar, de uitstootprestaties van die toch wat oudere beestjes voldeden niet langer aan de geldende milieuregels in de stedelijke gebieden en maakten een vervanging uiteindelijk toch noodzakelijk.
Na de goede ervaringen met de vorig jaar in gebruik genomen MAN TGA viel de keus bij die vervanging op de MAN TGL en TGM. Heesters: “Groot voordeel van die auto’s was het lage eigen gewicht, waardoor je binnen de grenzen van die auto’s het meeste kunt laden (t.o.v. alle andere merken). Verder voldoen deze auto’s, zonder AdBlue, gelijk weer aan de nieuwste milieu-eisen waardoor wij er weer lange tijd meer voort kunnen. Bijkomend voordeel is dat de mannen daarmee natuurlijk over een prachtige auto beschikken met een mooie grote cabine waarin alles keurig afgewerkt en verzorgd is.” Een van de TGL’s is net als de TGM uitgevoerd als een oprijwagen voor de minigravers. De tweede MAN TGL beschikt over een gesloten kastenopbouw voor diverse ondersteunende taken.
Heesters begon zijn eenmansbedrijf bijna 15 jaar geleden en kende sindsdien een gestage groei. Naast de genoemde vijftien vrachtauto’s beschikt het bedrijf over een diversiteit aan minigravers (van 700 kg tot 7,5 ton), een drietal loaders en meerdere bobcats. In vaste dienst werken er dertien mensen bij het bedrijf dat haar werkzaamheden voor het grootste gedeelte in Brabant verricht. Voor het overige zijn er vrijwel dagelijks meerdere ZZP-ers, al dan niet met hun eigen machines, voor Heesters aan de slag. Het onderhoud van de machines en vrachtauto’s doet men in eigen bedrijf waarbij men - desgevraagd - ondersteuning krijgt van de leverende dealers. In het geval van de MAN’s is dat MAN Tilburg.
www.man-trucks.nl© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer