De ervaring en innovatie van Kinshofer en Aponox hebben geleid tot één van de geavanceerdste werktuigen voor graafmachines, de NOX tiltrotator. Met de slagzin “Minder is meer” wil men duidelijk maken dat er op deze tiltrotator geen kantelcilinders meer aanwezig zijn. Het kantelen gebeurt d.m.v. een kantelmotor.
Doordat de NOX tiltrotator kantelt d.m.v. een ovaalvormige kantel cilinder(kantelmotor) met helix vertanding, is de bouwhoogte extreem laag, waardoor er een hogere opbreekkracht voor de machine blijft. Een ander voordeel van de kantelmotor is dat de kracht tijdens het kantelen gelijk blijft, en niet verloopt, zoals bij cilinders. Dit is vooral een groot voordeel bij het werken met palletvorken of als men de bak 90º gedraaid heeft en dan wilt gaan graven.
Ook is de kantelhoek groter dan bij een conventionele tiltrotator met cilinders, de NOX gaat tot 55º.
Het draaikranshuis is gegoten met toepassing van ADI (Austempered Ductile Iron), wat de levensduur enorm verlengt. De wormwieloverbrenging is door toepassing van een oliebadsmering minder gevoelig voor slijtage aan de aandrijf- en remcomponenten, daardoor is de tiltrotator volledig vrij van smeernippels, welke bij een normale tiltrotator wel op kan lopen tot 14 stuks! Tevens is er minder slijtage aan de wormwieloverbrenging dankzij een geïntegreerd remsysteem, welke zodra de rotatie stopt, de krachten van de rotatie overnemen. Stootbelastingen of krachten uitgeoefend door de bak, worden daardoor niet overgenomen in de wormaandrijving. Alle axiale en radiale krachten worden door het remsysteem opgenomen, waardoor geen ruimte op het draaigedeelte ontstaat.
Leverbaar is de NOX in drie types; voor machines van 5 tot 10 ton, 9 tot 18 ton en 15 tot 25 ton. Modellen voor machines van 3 tot 6 ton en 22 tot 32 ton zullen in de loop van 2010 leverbaar worden.
De NOX is ook leverbaar met alle types snelwissels en vaste ophangingen en combinaties hiervan. Door de NOX tiltrotator te combineren met een Kinshofer HPX-drive grijper bestaat er een complete onderhoudsvrije combinatie.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer