Ballast aanhangwagen voor extra ballast en bedrijfsauto

Gepubliceerd op 30-04-2009 16:40
Slim én praktisch. Zo mag u gerust onze Ballast Aanhangwagen betitelen. De Ballast aanhangwagen is een uitkomst want nu kunnen kraanmachinisten, tegelijk met hun 80- tot 160-tons telekranen, extra ballast én hun bedrijfsauto naar de bouwplaats meenemen.

Wil de kraanmachinist naar huis of het hotel, dan hoeven geen onnodige dure kraankilometers worden gereden. De kraan is immers bedoeld voor andere doeleinden. 

Stabiel door laag zwaartepunt
Nooteboom heeft voor de Ballast Aanhangwagen gekozen voor luchtgeveerde, star gemonteerde asstompen. Dit levert tussen de wielen een vlakke effectieve laadruimte op van 450 cm lengte, 170 cm breedte en 82 cm hoogte. Hiertussen kunnen de ballastgewichten geplaatst worden. Doordat de ballast diep wordt afgelegd, is het zwaartepunt laag. Dat maakt de aanhangwagen heel stabiel. Is de ballast geladen, dan klappen de 'deksels' dicht. De Ballast Aanhangwagen heeft een totale lengte van 7 en een breedte van 2,75 m. Het bovendek ligt op ca 120 cm boven het maaiveld.

Bedrijfsauto
In de deksels zitten aluminium oprijplanken verborgen, waarover de bedrijfsauto zó het dek kan oprijden. Door de lange oprijplanken en de kleine hellingshoek kan de bedrijfswagen op eigen kracht naar boven komen.

Nooteboom's nieuwe Ballast Aanhangwagen voor telekranen weegt ongeveer vier ton en mag in totaal zeventien ton lading meenemen. De Ballast Aanhangwagen is ontwikkeld in samenwerking met Mammoet Nederland en zij hebben er inmiddels 15 in gebruik. Naast de functionele voordelen, heeft Mammoet vooral ook op economische gronden voor dit concept gekozen omdat hierdoor de kraankilometers aanzienlijk zijn teruggebracht. En er is een fikse kostenbesparing gerealiseerd, waarmee de Ballastaanhangwagen zich snel terugverdiend.