De nu nieuw geleverde Kleemann is voor Kraats en Bouw de eerste combi-breker, dat wil zeggen een puinbreker met een aangebouwde nazeef-unit en retourband voor de overkorrel. Het grote voordeel hiervan is dat er geen losse zeefmachine hoeft te worden geplaatst achter de puinbreker voor het uitzeven van de gewenste fractie. De overkorrel wordt via de retourband, die aan de zijkant van de machine is geplaatst, gelijk teruggebracht in de breker.
Op de Kleemann MR100Z staat de welbekende recyclingbreker van Kleemann: de SHB10, waarbij de B staat voor Bausutz = recycling. Hij heeft een basis eigen gewicht van ca. 48 ton met nazeef-unit.
Aan de MR100Z is een zeefunit gemonteerd van het type VU1F-1230L. Deze zeefunit heeft een lengte van 3340mm en een breedte van 1300mm. Door het grote zeefoppervlak van 4,3 M² kan deze zeefunit zonder problemen producties aan tot 200 ton/uur.
De uitgezeefde overkorrel wordt via een transportband gelijk weer retour de breker gebracht.
Een Scania 6-cilinder DC12 met turbo die een vermogen levert van 268 kW drijft de breker aan. Zoals gewoonlijk bij Kleemann worden alle banden en zevenmachines door middel van elektromotoren aangedreven.
Een ander belangrijk voordeel van deze MR100Z(S) is, dat hij is geleverd met een actieve voorzeef. Deze zeeft uit het te breken materiaal de fijne fractie, zodat deze niet meer door de breker hoeft en dus geen slijtage en kosten veroorzaakt.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer