Op deze foto demonstreert Mencke Komatsu's nieuwe WA250PZ wiellader. Komatsu’s nieuwe 13-tons laadschop is een goed voorbeeld van in Europa gebouwde wielladers die volledig zijn afgestemd op onze markten. De opvolger van de WA250-5 en de WA250PT-5 - met resp. Z- en parallelle kinematiek - heeft bijvoorbeeld een PZ-hefframe dat twee verschillende systemen verenigd. Daarmee volgt Komatsu collega Volvo dat al jaren op de markt is met een eigen TP-kinematiek op de hef. Het traditionele Z-bar systeem in de PZ-constructie zorgt voor een hoge initiële uitbreekkracht en snelle kiptijden en met het nieuwe frame wordt parallel geheven. Dat biedt o.a. een goed zicht op de uitrustingen.
De SpaceCab cabine (standaard met airco) is gemonteerd op viskeuze schokdempers die zorgen voor een geluidsarme werkomgeving van slechts 72 dBA. De grote voorruit zonder stijlen en de aflopende motorkap bieden resp. optimale zichtbaarheid van de bak en de banden en achter de laadschop. De WA250PZ-5 koppelt bakken van 2,1 tot 4,0 m³ en wordt aangedreven door een 5,9-liter zescilinder SAA6D102E dieselmotor die max. 101 kW / 135 pk vermogen of een koppel van 618 Nm bij 400 tpm levert.
In BMB 186-187 een uitgebreide update van onlangs geïntroduceerde graafmachines en wielladers.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer