Laatstgenoemde blijft actief voor de Tadano-Faun telekranen. De reden voor het besluit is dat de productgroep mobiele torenkranen een andere serviceorganisatie nodig heeft dan telescoopkranen. Momenteel is de AF38 het enige model dat MTC in de fabriek in Veghel samenstelt uit een Arcomet kraan en een drie-assige onderwagen van Tadano-Faun maar volgens Barend Heystek van MTC zullen daar op korte termijn al een AF30 en op middellange termijn een vierassige AF45 bijkomen.
'Arcomet heeft onlangs besloten om een belangrijker speler te willen worden in deze markt.' De AF30 wordt een 'uitgeklede' versie van de AF38 met kortere (30 m) giek maar wel op dezelfde drie-assige onderwagen. Met dit model mikt MTC op de vervangingsmarkt bij aannemers en verhuurders. Volgens Heystek kan 50% van het werk van vouwkranen worden gedaan met 30 m kranen en lang niet iedereen zit te wachten op grotere, geavanceerde snelopbouwers met kokermasten. 'Onze AF38 bijvoorbeeld is succesvol omdat hij als een bijna 40 m kraan op pad kan tegen een goed uurtarief.'
Heystek staaft zijn uitspraken met recente verkopen van AF38 vouwkranen aan Verhoeven, Martin van Riel en Buko. In Nederland draaien momenteel 20 AF38 kranen, de fabriek in Veghel heeft de opdracht binnen voor de dertigste.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer