Omdat een (graaf)machine slechts zelden het maximale vermogen nodig heeft, wordt de motor niet gekoppeld aan hydraulische pompen, maar aan een generator die stroom levert aan een accu die als energiebuffer fungeert. De hydraulische pompen worden op hun beurt aangedreven door elektrische motoren die slechts zoveel energie leveren als op dat moment nodig is en die ook als generator kunnen fungeren en zodoende energie recupereren.
Een van de kernideeën is dat men voor zo’n systeem een kleinere en zuinigere motor (op biodiesel) kan gebruiken om dezelfde prestaties te leveren als met een vergelijkbare traditionele machine. Doosan heeft het over een energiebesparing van 25%, een 5% lagere geluidsproductie en 10% minder schadelijke emissies.
Op de voorbije Intermat stond een prototype voor een hybride graafmachine op de stand van New Holland (foto) en achter de schermen wordt er ook bij anderen hard aan gewerkt. Het is afwachten welke constructeur de eerste zal zijn om een echt bruikbaar systeem op de markt te brengen.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer