De werken in de Sint-Apollonialaan in Mol maken deel uit van een groot rioleringsproject waarbij een nieuwe gescheiden riolering geplaatst wordt in de Sint-Apollonialaan, Sterrenstraat en Postelarenweg. Ook de fietspaden in de Sint-Apollonialaan en Postelarenweg worden vernieuwd. Hierbij werd de verouderde riolering vervangen door een persleiding. Aannemer Colas Belgium plaatste in totaal 2532 meter HDPE persriolering, met een diameter van 500mm en een lengte van 22 meter per buis. De productiesite van DYKA Plastics in Pelt is de enige partij in België die dit soort buizen van deze lengte kan leveren.
Bij dit rioleringsproject in Mol werd de verouderde riolering vervangen door een persleiding. Colas Belgium, de aannemer die de werken uitvoert, plaatste in totaal 2532 meter HDPE persriolering met een diameter van 500mm en een lengte van 22 meter. De productiesite van DYKA Plastics in Pelt is de enige partij in België die dit soort buizen van deze lengte kan leveren. De lengte van 22 meter biedt als voordeel dat er sneller en efficiënter gewerkt kan worden, doordat er minder laswerk is. Daarnaast heeft HDPE geen last van de natte omgeving, er zal dus geen roestvorming ontstaan.
Effectiever en flexibeler
De keuze voor buizen "made in Belgium" brengt tal van voordelen met zich mee. Allereerst zorgt dit er voor dat de transportkosten lager zijn. Omdat de productie in eigen land plaatsvindt, is de afstand die de buizen moeten afleggen om op de juiste locatie te geraken veel korter. Dit resulteert in kostenefficiënter transport. Een ander voordeel is de flexibiliteit en de mogelijkheid om kortere levertijden te garanderen. Dit draagt bij aan een vlot verloop van het project en minimaliseert onnodige vertragingen.
Duurzamer
Het transporteren van producten over lange afstanden uit het buitenland heeft aanzienlijke nadelige gevolgen voor het milieu, met name wat betreft de uitstoot van kooldioxide (CO2), een belangrijk broeikasgas dat bijdraagt aan klimaatverandering. Door te kiezen voor buizen die in eigen land worden geproduceerd, verminder je aanzienlijk je ecologische voetafdruk en draag je bij aan de vermindering van CO2-uitstoot. De verkorte transportafstanden dragen dus niet alleen bij aan kostenefficiëntie maar ook aan een aanzienlijk verminderde milieu-impact. Dit is een belangrijke meerwaarde voor klanten die waarde hechten aan duurzaamheid, zoals DYKA.
Verloop van de werken
De Sint-Apollonialaan tussen het Bruggeske en Achterbos gingen eind maart weer open voor alle verkeer. Het kruispunt Bruggeske - De Rooy ging een week eerder al open. Op dit moment wordt er nog gewerkt in de Sint-Apollonialaan tussen Bruggeske en Kruisberg, en in de Postelarenweg tussen De Rooy en Sint-Apollonialaan. Meer info over dit project.
(bron: DYKA / Gemeente Mol)
https://www.wegenbouw.be/bedrijven/756965/dyka-plastics-n-vhttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/587865/colas-belgiumhttps://www.gemeentemol.be/sint-apollonialaan© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer