Meer dan veertig jaar bleek de Limburgse Noord-Zuidverbinding een moeilijke knoop om te ontwarren. In 2018 besliste de Vlaamse Regering om het project uit te voeren onder het decreet ‘Complexe Projecten’. Een integraal onderzoeksproject moest leiden naar een duurzame oplossing na decennia aan stilstand. Een deel van de plannen werden op 26 januari door Vlaams ministers van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en van Omgeving Zuhal Demir meegedeeld aan de Vlaamse Regering.
Een nieuwe Noord-Zuidverbinding is broodnodig en moet een positieve dynamiek creëren in de economie van de hele provincie. De oplossing op tafel bestaat uit twee tunnels onder de kernen van Houthalen Helchteren, aansluitingen met lokale wegen en met de autosnelweg E314, de bouw van verschillende fietsbruggen en een elektrische trambus tussen Hasselt en Noord-Limburg. Doorgaand verkeer zal vlotter rijden, files zullen verminderen en Noord-Limburg wordt beter bereikbaar. Naast vlot en veilig (vracht) wagenverkeer gaat er ook veel aandacht naar het openbaar vervoer, verbeterde fietsverbindingen en ecoducten. Een veelomvattend project dus, dat gefaseerd aangepakt wordt.
“Dit is een ambitieus project dat over veel meer gaat dan mobiliteit alleen”, haalt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir aan. “Vooruitgang is in dit dossier gegarandeerd omdat de impact op milieu, natuur en landbouw tot het strikte minimum beperkt worden. Dat is ook de reden waarom we een ecoduct in Helchteren-Noord en tal van belangrijke ecopassages in de valleigebieden, die de versnippering van natuur tegengaan, en alle natuurmaatregelen en -compensaties in dit projectbesluit verankeren”
BESLISSINGEN IN 2024
Sinds 26 januari buigen de adviesinstanties zich 30 dagen over het concrete voorstel van de tunnels, waarna de plannen in het voorjaar ter goedkeuring aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd. Vervolgens krijgt iedereen de kans om te reageren tijdens het openbaar onderzoek. De Werkvennootschap, de organisatie die het project samen met het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid coördineert, zal een communicatiecampagne met verschillende infomarkten opzetten. Gaat alles volgens plan, dan keurt de Vlaamse Regering nog dit najaar de tunnelplannen definitief goed.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters licht toe: “Hier is de voorbije maanden stevig aan doorgewerkt. In kader van onder andere stikstof was extra voorzichtigheid en ook onderzoek geboden om het dossier zo sterk mogelijk te maken. De plannen gaan nu echt de laatste rechte lijn in.”
DE EERSTE STEEN?
Door eerst de besluitvorming voor de tunnels rond te krijgen, worden al belangrijke stappen vooruitgezet richting realisatie. Tegelijk wordt er verder gewerkt aan de plannen voor de andere onderdelen: de herinrichting van de publieke ruimte boven op de tunnels, de trambusverbinding tussen Hasselt en Zonhoven, en de trambusverbinding in Noord-Limburg. De gefaseerde aanpak maakt het mogelijk al stappen te zetten op een werf terwijl andere delen van het project nog uitgewerkt worden.
Een belangrijke voorsprong, want 2026 is het vooropgestelde startpunt voor de tunnelwerken. De werken aan het bedrijventerrein Centrum-Zuid zijn intussen gestart om een betere verbinding met de autosnelweg E314 te garanderen. Het doel: minder files op de Grote Baan en veiliger kruispunten voor fietsers en voetgangers. Dit jaar staan ook de eerste voorbereidende werken voor de aanleg van de tunnels zoals de sloop van enkele gebouwen gepland. Het einde van de uitvoeringsfase is voorzien in 2030.
artikel uit infra magazine #1 - 2024 > hier downloadenhttps://www.noordzuidlimburg.be/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer