Bouwsector ziet slimme kilometerheffing als mogelijke oplossing om files te vermijden

Gepubliceerd op 19-02-2024 11:52

Een kwart van de bouwbedrijven verliest wekelijks minstens 4 uren door files. Dat blijkt uit een recente bevraging van Bouwunie. “Natuurlijk is het tijdverlies bij het ene bedrijf groter dan bij het andere. Het hangt sterk af van waar de werf ligt. Ergens op het platteland is het risico op files minder groot dan in de stad. Maar feit is dat onze bouwbedrijven elke week gemiddeld 2,5 uren tijd moeten doden in de files”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.

bron foto: (c) Ziraggo Transport uit Lillebron foto: (c) Ziraggo Transport uit Lille

En tijd kost geld natuurlijk. Al kunnen of willen de bouwbedrijven die kosten niet altijd doorschuiven naar de klant. Zo rekent slechts 1 op 10 bouwbedrijven een effectieve reistijd als verplaatsingskost aan. De meerderheid rekent per kilometer, vraagt een forfaitaire kost of verrekent de verplaatsing in het uurtarief. De bouwbedrijven voelen de gevolgen van de toenemende files ook in hun personeelsbestand. Een kwart van de bouwbedrijven verloor al werknemers omdat die de files beu waren. “Natuurlijk zoeken onze bedrijven naar manieren om files te vermijden. Bijvoorbeeld door vroeger te beginnen en voor de avondspits te stoppen. Of net langer door te werken. Of ze weren klanten in filegevoelige regio’s”, aldus Waeytens. “En 6 op 10 bouwbedrijven zien in een slimme kilometerheffing een oplossing voor al dat fileleed, weliswaar onder voorwaarden. Dat is toch opvallend, want onze bouwbedrijven stonden een paar jaar geleden allesbehalve te springen voor een slimme kilometerheffing”, vervolgt Waeytens. Bouwunie is dan ook vragende partij om die slimme kilometerheffing onder strikte voorwaarden in te voeren. Zo moet het systeem de huidige verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vervangen. De bouworganisatie werkt graag constructief mee aan de uitwerking van het systeem.

Tot nog toe waren bouwbedrijven absoluut geen voorstander van een zogenaamde slimme kilometerheffing. Maar het toenemende fileleed en de daarbij horende gevolgen (kosten en personeelsverlies) doet hen van mening veranderen. Bouwunie is voorstander van een slimme kilometerheffing. Maar ziet zelf ook enkele strikte voorwaarden. Zo moet het systeem administratief eenvoudig en liefst geautomatiseerd zijn. De slimme kilometerheffing moet leiden tot een effectieve tijdswinst. De overheid mag de heffing niet zien als een nieuw inkomstenmodel. Het systeem moet gelden voor iedereen, dus ook particulieren. En ten slotte mag de slimme kilometerheffing er enkel komen als de huidige verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling hiermee verdwijnen.

https://www.bouwunie.be/nl/bron foto: Ziraggo Transport