De voormalige Ford-site in Genk is de voorbije jaren meermaals het werkterrein van Hoogmartens Wegenbouw geweest. In het najaar van 2023 hebben zij er samen met Van Loo Projects een gloednieuwe trailerparking van 26.000 vierkante meter aangelegd.
Genk Green Logistics is de logistieke en semi-industriële site die in volle ontwikkeling is op de oude fabrieksterreinen van Ford. De realisatie van het project is in handen van Group Machiels en Intervest Offices & Warehouses. Wesley Mazzei, verantwoordelijke voor het industrieel en residentieel vastgoed bij Group Machiels: “De commercialisering en de invulling van de site verloopt vlot en dat heeft verschillende redenen. Genk Green Logistics is een XXL site zoals er in de Benelux en zelfs in heel Europa niet veel meer te vinden zijn. Die grootschaligheid maakt het voor distributie- en logistieke bedrijven bijzonder interessant om zich hier te vestigen. Maar daarnaast is er natuurlijk ook de multimodale ontsluiting: de site ligt vlakbij het spoor, het water en verschillende snelwegen. Nog een belangrijke factor is onze focus op duurzaamheid. Alle gebouwen op de site worden CO2-neutraal opgetrokken en door zorgvuldig om te gaan met ruimte- en energiegebruik houden we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Van de volledige site is 250.000 vierkante meter vergund om te bouwen. Momenteel is nog 90.000 vierkante meter beschikbaar, de rest is in gebruik of er loopt een optie op door een van de bedrijven die reeds op de site actief zijn. We gaan ervan uit dat tegen midden 2026 de volledige site operationeel zal zijn.”
Professionele samenwerking
De nieuwe trailerparking die door Van Loo Projects en Hoogmartens werd aangelegd, is een cruciaal gegeven voor de exploitatie van Genk Green Logistics. Wesley Mazzei: “De bedrijven op de site focussen vooral op transport via het water of het spoor, maar uiteraard moet een gedeelte van het transport, zeg maar ‘the last mile’, over de weg gebeuren. De trailerparking zorgt ervoor dat tijdelijke buitenstockage in trailers kan gebeuren. Wij komen hiermee tegemoet aan de vraag van heel wat bedrijven en hebben hiervoor uiteraard alle nodige veiligheidsmaatregelen getroffen.”
Bij Hoogmartens was Maxime Versweyveld verantwoordelijk voor de werf. “Het terrein waar we de trailerparking hebben aangelegd, lag initieel vier meter lager. Onze collega’s van Van Loo Projects hebben een enorme hoeveelheid grond aangevoerd om de site op te hogen. Vervolgens hebben zij verhardingen aangebracht over een afstand van ongeveer 850 meter lengte op 30 meter breedte. Wij hebben daarna de bovenbouw van de parking voor onze rekening genomen: een grote opdracht van 26.000 vierkante meter beton. We hebben er ongeveer drie weken aan gewerkt en haalden producties van 500 à 600 kubieke meter per dag. Dat hadden we vooraf ingepland en hebben we ook kunnen waarmaken, ondanks het regenweer in de beginfase. Belangrijk was dat we konden werken op een site die volledig vrij en afgesloten was. En dat we konden samenwerken met een partner als Van Loo. We hebben met hen al meerdere projecten samen gedaan, zijn goed op elkaar ingespeeld en weten dus perfect wat we aan elkaar hebben.”
Ook Wesley Mazzei bevestigt de goede samenwerking. “Wij zijn zeer tevreden over het geleverde werk. Hoogmartens en Van Loo zijn professionele partijen. Zoals bij iedere samenwerking waren er ook hier kleine aandachtspunten, maar belangrijk is dat we snel een mooi resultaat hebben kunnen neerzetten. Met de nadruk op snel: de timing was zeer strak, maar samen hebben we die gehaald.”
bron:
https://www.hoogmartens.be/nieuws/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer