Als een van de weinige tunnels in Vlaanderen beschikt de Liefkenshoektunnel over een olie- en benzineafscheider om het oppervlaktewater van de tunnel op een milieuvriendelijke manier te kunnen afvoeren naar de Schelde. In opdracht van hoofdaannemer Lareco werd DYKA ingeschakeld voor de juiste dimensionering en levering van de juiste afscheider. Het eindresultaat is een chemisch resistente ondergrondse KWS-afscheider met een debiet van maar liefst 450 liter per seconde.
Aan de bekende Antwerpse toltunnel onder de Schelde worden niet alleen geregeld onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, er wordt ook gezocht naar structurele optimalisaties. En daar valt dit project zeker onder. De plaatsing van de olie- en benzineafscheider betekent voor de Liefkenshoektunnel en bij uitbreiding ook voor de Schelde een hele ecologische stap voorwaarts.
Uniek project
“Het unieke aan dit project is dat de Liefkenshoektunnel als een van de eerste tunnels in ons land kiest voor een olie- en benzineafscheider”, vertelt Ivan Pudic, algemeen directeur van Lareco. “Door de plaatsing van deze afscheider kan het oppervlaktewater van de tunnel gezuiverd geloosd worden in de Schelde. We hebben deze aanbesteding binnengehaald, mede dankzij de goede samenwerking met DYKA. De goede opvolging van DYKA zorgt ervoor dat wij de werken vlot en volgens planning konden uitvoeren.”
Voor de Liefkenshoektunnel is de plaatsing van de afscheider een mijlpaal. Dat vindt ook Buki Foubert, preventieadviseur van de Liefkenshoektunnel: “We zijn vooral heel erg trots op dit project. Dankzij deze KWS-afscheider hebben we een milieuvriendelijke oplossing gevonden om het grondwater naar de Schelde af te voeren. Liefkenshoektunnel is één van de weinige tunnels die zo uitgerust is.”
Chemisch resistent
De expertise van DYKA was in dit project cruciaal voor het bepalen van het juiste type KWS-afscheider. “De bedoeling van een olie- en benzineafscheider is dat alle licht minerale vloeistoffen uit het water worden gehaald, met een restwaarde die kleiner is dan 5mg per liter voordat het geloosd wordt in de Schelde”, verduidelijkt Willem Schrooyen, regio salesmanager bij DYKA. “Het toestel dat we hier bepaald en gedimensioneerd hebben, is een olie- en benzineafscheider met een debiet van 450 liter per seconde. De afscheider is gemaakt uit glasvezelversterkt polyester, wat bijzonder chemisch resistent is. En dat is nodig. De Liefkenshoektunnel is een ADR-tunnel* en bij eventuele calamiteiten kunnen producten in het afvalwater terechtkomen. Die - eventueel schadelijke - stoffen worden nu opgevangen door de olie- en benzineafscheider, waardoor het water behandeld afgevoerd kan worden.”
Over DYKA
We leven in een voortdurend veranderende wereld. Binnen die continue transitie biedt DYKA oplossingen met toegevoegde waarde voor groeiende behoeften in verband met verstedelijking, de enorme energie-uitdaging, een toenemende schaarste en overvloed aan water, klimaatverandering en een steeds grotere vraag naar een comfortabelere, gezondere en veiligere lifestyle. Het duurzaamheidsprogramma van DYKA is gegroepeerd in drie belangrijke aandachtsgebieden, circulariteit, mensen en continue verbetering.
Dat DYKA graag zijn schouders zet onder projecten met een duurzame en ecologische insteek, is dan ook geen verrassing. Met een stevige focus op innovatieve, kwalitatieve en duurzame producten focust DYKA al sinds het jaar 1957 op de productie van kunststof leidingsystemen. Maar DYKA is veel meer dan alleen een producent: het bedrijf profileert zich ook al een persoonlijke gesprekspartner, handelspartner en technisch adviseur. Op locatie, of gewoon op één van de negen filialen.
(bron: DYKA)
https://www.dyka.be/nlhttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/756965/dyka-plastics-n-v© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer