Op 1 november ging zoals elk jaar het hakhoutseizoen van start. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg nv korten dan struiken en bomen in op bermen langs wegen en waterwegen. Hakhout lijkt drastisch, maar het verhoogt de biodiversiteit én de verkeersveiligheid.
Langs heel wat van onze wegen staan bomen en struiken, vaak aangeplant bij de aanleg van wegen. Vele jaren later zijn ze uitgegroeid tot hoge opgaande bomen die vaak dicht tegen de weg of het kanaal staan.
Naarmate deze houtkanten hoger en ouder worden, nemen de risico’s voor de verkeersveiligheid toe. Tussen november en maart snoeien om die reden Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg nv de planten terug naar een hoogte van 10 à 20 centimeter. In die periode vermindert de sapstroom van planten en recupereren ze goed van de stevige snoeibeurt. De periode valt ook buiten het broedseizoen van vogels.
Tijdelijke impact op uitzicht, geen impact op geluid
De eeuwenoude methode van hakhout is één van de manieren om bomen en struiken langs (water)wegen te beheren. Of er wordt gekozen voor hakhout, middelhoutbeheer, snoei, dunning of nulbeheer (waarbij bomen vrij kunnen uitgroeien) hangt af van het type vegetatie en de locatie. Voor houtige vegetatie is hakhout vaak de beste optie.
Een goed hakhoutbeheer is niet enkel een noodzaak; het verbetert ook de biodiversiteit. Het snoeien lijkt drastisch, maar na enkele maanden komen nieuwe scheuten uit de stronken. De beplanting wordt jonger en voller met een rijkere en diversere fauna en flora.
De overheid werkt ook in segmenten van maximaal 500m. Zo schiet een zone al terug uit voor een volgende stuk wordt aangepakt, enkele jaren later. Door een combinatie van jonge en oude planten, ontstaat er meer variatie en vinden meer planten en dieren een plek. Het hakhout heeft geen invloed op geluid van het wegverkeer.
Beter stroomlijnen van hakhout en meer communicatie met lokale besturen
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters riep vorig jaar een nieuw charter in het leven, dat het groenbeheer langs wegen en waterwegen stroomlijnt en de communicatie en samenwerking met lokale besturen en burgers opdrijft om zo het draagvlak voor hakhoutbeheer te vergroten. De minister wil het beheer zelf ook slimmer en efficiënter aanpakken. Minister Peeters: "Het is erg belangrijk dat alle stakeholders, zoals de lokale besturen, vooraf goed op de hoogte zijn van de hakhoutplannen in hun gemeente. Op die manier worden ze niet meer verrast bij de start van de snoeiwerken."
Naast de administraties van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, werd het charter ook ondertekend door het Departement Omgeving, Agentschap Natuur en Bos, het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek, de Vlaamse Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Natuurpunt, Bond Beter Leefmilieu, de vzw Durme en Limburgs Landschap.
https://wegenenverkeer.be/natuur-en-milieu/ecologisch-bermbeheer/hakhoutbeheerhttps://www.vlaamsewaterweg.be/hakhoutbeheer
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer