Onder ruime publieke belangstelling werd deze zomer de volledig vernieuwde Hasseltse Kanaalkom ingehuldigd. Absolute blikvanger is de kop van de kom, een groene plek aan het water waar je rustig kan chillen of genieten van kleine evenementen aan de kiosk. Hoogmartens tekende samen met HYE voor de realisatie van dit unieke stukje stadsvernieuwing.
In 2012 werd gestart met de volledige herbestemming van het gebied rond de kanaalkom in Hasselt. Het project kreeg de naam Blauwe Boulevard en bestaat vandaag uit een nieuwe woon- en winkelwijk waar ook ruimte is voor kantoren en een uitgebreid horeca-aanbod. Het sluitstuk van de grootse vernieuwingsoperatie was de transformatie van de kop van de Kanaalkom tot een polyvalente parkzone. De uitvoering van dit project werd toevertrouwd aan Hoogmartens en HYE, die hiervoor een Tijdelijke Maatschap oprichtten. De werken gingen van start op 1 augustus 2022 en moesten klaar zijn vóór het bouwverlof 2023. Een titanenwerk, maar het is gelukt!
Werken in moeilijke omstandigheden
Waar een jaar geleden nog een ongeordende parking lag, bevindt zich vandaag een schitterende belevingszone aan het water, met onder meer veel groen, bloembakken, lange houten zitbanken en een kiosk voor kleine evenementen. Tussen het water en de Thonissenlaan loopt een grashelling met een hoogteverschil van ruim vier meter. Dé blikvanger is de asymmetrische trappenpartij die de kade verbindt met het hoger gelegen Verbindingsplein. Anton De Waard, werfleider bij Hoogmartens, was verantwoordelijk voor de werkzaamheden. “Dit was geen doordeweeks werk voor Hoogmartens”, vertelt Anton. “We hebben hier zaken uitgevoerd waarmee we zeer vertrouwd zijn, zoals bijvoorbeeld de rioleringswerken. Maar kijken we naar de totaliteit van het project én het fantastische resultaat, dan mogen we met fierheid zeggen dat ons bedrijf en onze medewerkers echt in staat zijn om ook grootse en complexe werken af te leveren die buiten onze klassieke activiteiten vallen.”
De timing voor dit omvangrijke project was scherp, maar de deadline werd gehaald. Meer nog, het werk werd zelfs een maand vroeger opgeleverd dan gepland. Anton: “Inderdaad, en dat was geen sinecure. In de winterperiode zat het weer niet mee: veel regen, waardoor de werf herschapen werd in één grote modderpoel. In die omstandigheden was het vaak moeilijk om door te werken, maar we hebben het toch gedaan. Omdat we koste wat het kost binnen de tijd wilden klaar zijn.”
Leuke kanttekening: Anton is een jonge werfleider die nog aan het begin van zijn loopbaan staat. Toch kreeg hij mee de verantwoordelijkheid voor dit uitzonderlijke project. “Deze werf was een enorme uitdaging voor mij. Ik heb hier ontzettend veel geleerd en als ik terugkijk, heb ik maar van één ding spijt: dat dit werk gedaan is (lacht). Dit was een boeiend project en de samenwerking met alle partijen – de mensen van de stad Hasselt, de collega’s van HYE, enz. – verliep uitstekend. Als je dan bij de oplevering ook nog eens merkt dat iedereen supertevreden is, dan kan je zelf ook alleen maar content zijn.”
Werken op het water
Hoogmartens werkte van bij de start van het project nauw samen met de collega’s van HYE, een bedrijf dat gespecialiseerd is in waterbouwkundige opdrachten. Pol Michels, hoofdprojectleider bij HYE, kijkt net als Anton De Waard met een goed gevoel terug op het geleverde werk. “Het was voor ons de eerste opdracht die we voor de stad Hasselt hebben uitgevoerd. We waren vertrouwd met het soort werk, en doken er toch eens problemen op, dan konden we altijd rekenen op een zeer goede samenwerking met zowel de mensen van de stad als met de collega’s van Hoogmartens. Een partij waarmee wij ook terdege rekening moesten houden, waren de leden van de Hasselt Yachting Club. Gelijktijdig met onze werf werd namelijk hun oude clubhuis afgebroken en verrees er een gloednieuw gebouw. Dit vereiste wat extra afstemming met elkaar, maar uiteindelijk vormde ook dat geen enkel probleem.”
Flexibiliteit en meedenken
Langs de kant van de stad Hasselt was projectleider Lieven Jouck verantwoordelijk voor de werkzaamheden. Een van zijn grootste bekommernissen was het op elkaar afgestemd krijgen van alles wat er moest gebeuren. “De samenwerking tussen alle betrokken partijen is sowieso altijd cruciaal”, legt Lieven uit. “Er moesten kabels gelegd worden voor de verlichting, gasleidingen moesten verplaatst worden, enz. Al die zaken worden uitgevoerd door de nutsbedrijven, maar moeten uiteraard mee opgenomen worden in de planning van de aannemer. Op bepaalde momenten kan het niet anders dan dat verschillende partijen op dezelfde plaats aan het werken zijn. Dat zorgt onvermijdelijk voor wat spanningen, maar uiteindelijk moet wel alles gebeuren én op tijd klaar zijn. Kijk ik terug op het voorbije jaar, dan kan ik alleen maar vaststellen dat de samenwerking uitstekend verlopen is. Tijdens de werfvergaderingen werd alles steeds in alle openheid besproken en er waren geen fundamentele discussiepunten.”
Lieven is zeer tevreden over het door Hoogmartens geleverde werk en hij prijst de flexibiliteit van het team en de manier waarop werd meegedacht. “De nieuwe kop van de Kanaalkom is niet alleen een belevingszone, maar is dankzij de grote trappenpartij eveneens een verbindingselement naar de nabijgelegen winkels en horecazaken. Om de handelaars tegemoet te komen, hadden we aan Hoogmartens gevraagd om de trappen sneller, lees: tegen begin mei af te werken. De werfleiding heeft maximaal rekening gehouden met deze vraag en heeft waar nodig geschoven met de werkzaamheden. Hierdoor was de trappenpartij effectief vroeger klaar en werd de bereikbaarheid van de handelszaken bespoedigd. Nog een pluspunt: bij de start van de werken waren de plannen en de aanbesteding uiteraard volledig klaar. Niettemin is de aannemer tijdens de volledige duur van het project blijven meedenken en heeft hij meermaals voorstellen aangebracht om zaken te verbeteren en het eindresultaat nog geslaagder te maken.”
Lieven is zichtbaar trots op de kop van de Kanaalkom. “Het is een prachtige realisatie voor de stad, haar bewoners en de vele bezoekers. De Kop van de Kanaalkom is nu écht de kroon op de metamorfose die dit stadsdeel heeft ondergaan. De oost- en de westkade van de kom zijn volledig vernieuwd en met de belevingszone hebben we de beide kanten op een knappe manier met elkaar verbonden.”
Multifunctionele invulling
Het laatste woord is voor Laurence Libert, Schepen van Openbare Werken van de stad Hasselt. “De bruisende Blauwe Boulevard, de prachtige woonwijk langs de Kanaalkom, het vele groen, de nieuwe belevingszone: al deze facetten maken dat deze buurt aan het water nu echt een fascinerend stadsdeel is geworden. Ik ben ook blij dat de kop van de Kanaalkom zo’n multifunctionele invulling heeft gekregen. Er is de kiosk waar kleine evenementen kunnen plaatsvinden. De wandelpromenade geeft toegang tot de winkels en de horeca. En bovenal is er het groene karakter wat maakt dat mensen hier rustig kunnen zitten en ontspannen. Deze realisatie is er gekomen dankzij de inzet en expertise van alle betrokken partijen. Dat maakt het allemaal extra mooi.”
(bron: Hoogmartens)
https://www.hoogmartens.be/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwhttps://www.lydiapeeters.be/nieuws/nieuwe-groene-parkzone-met-kiosk-zorgt-voor-extra-beleving-aan-ko© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer