Tijdens de begrotingsonderhandelingen van september 2023 heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters verschillende punten op tafel gelegd voor haar beleidsdomein. Zo ook voor het onderhoud van de weg- en fietsinfrastructuur in Vlaanderen en voor waterbescherming. “We gaan hiervoor kunnen rekenen op een totaal bijkomend budget van 170 miljoen euro. Dat zullen we investeren in het onderhouden van onze infrastructuur maar ook verder kunnen inzetten voor waterbescherming en -beheersing”, zegt minister Peeters. Bouwunie & Embuild reageren voorzichtig positief.
Onderhoudsachterstand wegwerken
Vlaanderen telt 6.905 km aan gewest- en autosnelwegen en meer dan 2.700 kunstwerken (bruggen, tunnels,…). Heel wat infrastructuur dateert van de jaren ‘60 en ‘70 en is inmiddels sterk verouderd. Omdat voor minister Lydia Peeters de veiligheid absoluut primeert, maakt ze deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het herstellen en vervangen van deze zogenaamde kunstwerken en het onderhouden van onze wegen. Om de achterstand efficiënt weg te werken, wordt er gewerkt met een plan van aanpak om te voorzien in renovatie, onderhoud en modernisering.
“De erfenis uit het verleden is er een met een grote achterstand en kunstwerken die zich in slechte “Als we veilige, robuuste en duurzame constructies wensen, dan moeten we de historische achterstand nu wegwerken. Het gaat hier heel vaak over investeringen die niet altijd heel zichtbaar zijn, maar die wel noodzakelijk zijn in het kader van goed bestuur: inzetten op de toekomst, inzetten op onze infrastructuur en inzetten op onze veiligheid. Voor 2023 en 2024 trekken we daarom in het totaal 100 miljoen euro extra uit. Bovendien kan het beleidsdomein elk jaar rekenen op 20 miljoen euro extra voor structureel onderhoud van onze wegen”, zegt minister Peeters.
50 miljoen euro voor waterbescherming
Door de klimaatverandering worden we vaker geconfronteerd met (extreem) zware neerslag. Daarom moet Vlaanderen zich verder wapenen tegen overstromingen. Vlaams minister Peeters en Demir stelden hiervoor een multidisciplinair expertenpanel die ‘Weerbaar Waterland’ formuleerden, een aangepaste strategie voor de waterzekerheid in Vlaanderen met tien samenhangende acties en een plan van aanpak om die strategie uit te voeren in de praktijk.
“Plan van aanpak is één zaak maar het moet ook vertaald geraken naar de praktijk en daar zijn middelen voor nodig”, zegt minister Peeters. “Voor 2024 hebben we 50 miljoen euro extra om te investeren in waterbescherming en -beheersing.”
Reactie Bouwunie
Bouwunie juicht ook de bijkomende investeringen in het wegennet toe, want “Vlaanderen heeft jarenlang té weinig geïnvesteerd”. Maar, nuanceert ze opnieuw, de aanbestedingen moeten wel toegankelijk zijn voor kmo’s en niet enkel voor de ‘grote (buitenlandse) mastodonten’. “Lokale bedrijven die hier belastingen betalen en plaatselijke werkgelegenheid creëren moeten voorrang krijgen”, aldus Waeytens. Bouwunie ziet ook de investeringen op het vlak van hernieuwbare energie, energiebesparing en circulaire economie tegemoet. Net zoals de bijkomende middelen in de Blue Deal. Maar ook hier: mét aandacht voor de lokale kmo’s.
KMO-vriendelijke overheidsopdrachten
Nog al te vaak zijn overheidsopdrachten niet of moeilijk toegankelijk voor kmo’s. Bouwunie verwijst naar de recente oproep tot publiek-private samenwerking (PPS) om 1.700 bruggen in Vlaanderen aan te pakken. Als projecten telkens nagenoeg op maat van grote consortiums worden geschreven, gaat heel wat kennis en knowhow bij de Vlaamse kmo’s op lange termijn verloren. En die kennis is er wel degelijk. Bovenop de andere troeven. Kmo’s zijn flexibel, hebben een persoonlijk aanspreekpunt, spelen kort op de bal en zijn lokaal verankerd. Grote opdrachten opsplitsen in percelen is de belangrijkste manier om ze toegankelijk te maken voor kmo’s.
Reactie Embuild
De Vlaamse regering voorziet bijkomende overheidsmiddelen in o.a. wegenwerken, waterinfrastructuur en sociale woningbouw inclusief 3000 studentenkoten voor financieel kwetsbare studenten. Dat is positief aangezien op al die terreinen de noden hoog zijn. Denk in het bijzonder aan de Blue Deal en klimaatadaptatie. Hoewel er tijdens deze legislatuur een tand werd bijgestoken in wegen- en waterwerken, blijft een inhaalbeweging nodig om de historische onderhoudsachterstand goed te maken en nieuwe (klimaat)noden in te vullen.
(bron: Bouwunier / Embuild/ Lydiapeeters.be)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer