Van 6 tot en met 10 september strijkt de grootste vakbeurs van België weer neer in Kortrijk Xpo. Het wordt meteen een feesteditie, want de tweejaarlijkse materieelbeurs MATEXPO is aan zijn veertigste jaargang toe. Alle standen in de beurshallen en op de omliggende terreinen zijn verhuurd aan zo’n 340 exposanten en ruim 40.000 bezoekers worden verwacht om de 1.500 aanwezige merken te ontdekken. Met op donderdag 7 september, als hoogtepunt voor onze sector, de Dag van de Wegenbouw.
Tijdens een gezamenlijk persmoment met SIGMA, de federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materieel voor openbare en privé-werken voor de bouw en de goederenbehandeling, lanceerde MATEXPO de campagne voor de veertigste editie van de professionele vakbeurs. De jubileumeditie gaat door volgens het gekende concept, met opnieuw een centrale rol voor duurzaamheid en de bijhorende innovaties. Niet verwonderlijk, want heel wat bedrijven zijn op zoek naar duurzame oplossingen om hun machines aan te drijven. Daarnaast blijven heel wat vaste waarden aanwezig en introduceert MATEXPO enkele vernieuwingen in het programma.
DAG VAN DE WEGENBOUW
Een van die vaste waarden is de Dag van de Wegenbouw. Die keert ook deze editie terug. Op donderdag 7 september kan je in Meeting Center 1, 2 en 3 van Kortrijk Xpo terecht van 12.30 tot 15.30 uur voor een walking lunch, netwerkopportuniteiten en boeiende sprekers. Een van hen is Kathy Vandenmeersschaut. In 2022 nam zij de fakkel van administrateur-generaal bij het Agentschap Wegen en Verkeer over.
THEORIE EN PRAKTIJK ROND BETONVERHARDING
Tijdens MATEXPO staat ook innovatiecentraal. Niet alleen op de beursvloer, maar ook in het seminarieprogramma. Een van die vernieuwingen zijn de studies rond concrete paving. Op donderdag 7 september licht EUPAVE, de European Concrete Paving Association samen met Febelcem, de federatie van de Belgische cementindustrie, een innovatieve casestudie over dit onderwerp toe. Ervaringen op werven, recente ontwikkelingen in betonverharding en innovaties worden gekoppeld aan een gezamenlijke workshop. Hiervoor kan je om 9 uur terecht in vergaderzaal MC4 in Kortrijk Xpo.
ONTBIJTSESSIE
Op vrijdag 8 september organiseert Bouwunie een ontbijtsessie voor de aannemer ruwbouw en infrastructuurwerken volgens het principe ‘5 x 1000 seconden’. Zo komen vijf sprekers vijf prangende vragen beantwoorden om het technisch beleid van aannemers binnen de sector op punt te stellen. Timothy Geerts van Grondwijzer – SGS heeft het over PFAS, PFOS en PFOA en waar je bij grondwerken rekening moet mee houden. Wendy Francken van VLARIO licht de nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening rond hemelwater toe. Grotere regenwaterputten en meer waterinfiltratie zijn slechts twee van de vele maatregelen die in dat document staan. Voor Bouwunie praat Veerle Van Impe over de algemene richtlijnen rond afval inzamelen, sorteren en scheiden op de bouwwerf. Ook Jan Meykens van SBB komt langs om de omgevingsvergunning samen te vatten in vijf vragen. Erwin Daerden van Fluvius sluit de sessie af met informatie over de werken die Fluvius uitbesteedt en hoe dat de exploitatie en het onderhoud van hun verschillende netten stimuleert.
MATEXPO BOEK
Veertig jaar MATEXPO, dat vraagt om een bijzonder initiatief. Zo brengt de organisatie een boek uit over de geschiedenis van de vakbeurs en de voorbije edities. Het resultaat is meer dan honderd pagina’s aan beelden, artikels en documenten sinds 1946 gebundeld in een knap naslagwerk. Je ontdekt de evolutie van de beurs, hoe die uitgroeide tot het succes van vandaag en welke tradities er doorheen de jaren gebleven zijn. Het boek zal te koop zijn tijdens MATEXPO voor 60 euro, exclusief btw.
TALENT STIMULEREN
Nieuw dit jaar is onder meer de techniekacademie op zaterdag 9 september. Van 10 tot 16 uur kunnen kinderen van 8 tot 14 jaar in Hal 6 terecht voor workshops georganiseerd samen met hogeschool Vives. Zo wordt jong talent al vroeg opgespoord. Diezelfde dag vindt ook een jobbeurs plaats voor exposanten en bouwbedrijven. Het is geen geheim dat goede werkkrachten in de sector schaars geworden zijn. TLHUB Transportmedia neemt de organisatie in handen samen met VDAB en Forem. Wees welkom van 10 tot 12 uur in het Meeting Center van Kortrijk Xpo.
BIJEENKOMST OP DE WERF VAN DE EEUW
MATEXPO en Sigma kozen een passende locatie voor de voorstelling van de jaarcijfers en de vakbeurs. Vlak bij het Oosterweelproject werden pers en partners uitgenodigd voor een infosessie. Daarna werden twee werven bezocht. Dat werd enerzijds een update over de vooruitgang van de werken op Linkeroever en anderzijds een blik op de bouwput voor de Scheldetunnels. Op die laatste werf worden vier tunnelkokers gegraven die starten aan het Amerikadok en onder het Albertkanaal lopen. Ze vormen de verbinding tussen de Oosterweelknoop en de splitsingsconstructie aan de Noorderlaanbrug op Rechteroever. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijk en zuidelijke aansluiting op de Ring. De tunnels met evacuatiekokers en technische ruimtes komen vlak bij de haven te liggen.
RECORDCIJFERS VOOR DE SECTOR
Tijdens het gezamenlijk persmoment van MATEXPO en SIGMA stelde de federatie zijn economisch dossier over de sector in 2022 voor. Voorzitter Dries Van Haut voorspelde in 2021 al enkele donkere wolken: “De sterke inflatie is een feit, er waren het voorbije jaar nog steeds problemen met de toelevering van bepaalde onderdelen, de rente stijgt en de energieprijzen gingen door het dak. Ook de oorlog in Oekraïne woedt voort. Ondanks deze onweerswolken dreef de stortbui over en werd onze sector gespaard van slecht weer. Toen we de cijfers verzamelden, stelden we vast dat alle records weer gebroken zijn.”
Zo bedroeg de totale omzet in 2022 maar liefst 1,82 miljard euro. Dat is 8 procent meer dan in 2021 en ook meer dan de 1,78 miljard euro uit recordjaar 2019. Tijdens de voorstelling gaf Dries Van Haut ook al een voorspelling voor 2023: “Het wordt een behoorlijk jaar. We zijn nog steeds bezig met het uitleveren van de al lang bestelde machines. De levertermijnen worden korter door de betere beschikbaarheid van onderdelen, zonder de markt echt te overspoelen. Daarbij merken we wel dat de bestellingen van nieuwe machines flink daalt. De kortere levertermijnen zitten daar voor iets tussen, maar de markt is ook aan het dalen.” Dit merkt de voorzitter zowel in de logistiek als in de bouw.
De grootste uitdaging voor de sector is volgens SIGMA het vinden van voldoende geschoold en geschikt personeel. Automatisering van taken zal daarin een rol spelen. Het tekort aan mensen wordt namelijk in elke sector ervaren. Waar zijn al deze mensen naartoe? Waarom vullen we
vacatures niet in? Het zijn vragen die bedrijven zich moeten stellen om de dienstverlening te waarborgen. “Niet alleen binnen onze sector, we zien dit fenomeen overal. In binnen- en buitenland”, aldus Dries Van Haut. “Als beroepsvereniging is het onze taak om de instroom naar onze sector te garanderen en deze mensen te injecteren met een dosis passie voor techniek.”
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer