De eerste werken zijn gestart voor de aanleg van een vrije bedding op het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen, de Spartacus Lijn 2. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stak de eerste schop in de grond met de bandengraafmachine van aannemer Willemen Infra: “Dit is een heugelijke dag voor Limburg. We zetten de eerste, cruciale stap richting hoogwaardig openbaar vervoer tussen Hasselt en Maasmechelen. Om de elektrische trambus zo efficiënt mogelijk te kunnen inzetten, voert De Werkvennootschap eerst een aantal quick wins uit. Het segment aan de Koning Boudewijnlaan is de eerste in de reeks. Samen met de vrije bedding krijgt de Koning Boudewijnlaan een groener en veiliger karakter, wat vooral de actieve weggebruikers ten goede zal komen.”
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters spreekt van een hoogdag voor Limburg: "Ik ben blij dat de werken van start gaan. Deze trambus zal Hasselt, campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen op een snelle en kwaliteitsvolle manier met elkaar verbinden. Dit nodigt Limburgers uit om vaker de switch te maken naar meer duurzame mobiliteit. Vandaag zijn we in Limburg meer afhankelijk van de auto dan de rest van Vlaanderen. De verbinding tussen Hasselt en het Maasland is een eerste stap om daarin verandering te brengen. Met elektrische trambussen op een maximaal vrije bedding, bieden we de reiziger een volwaardig alternatief aan voor de wagen. Ook de betere ontsluiting door De Lijn van de onderwijsinstellingen in zowel Hasselt als Diepenbeek is een groot pluspunt."
Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: "Begin dit jaar bestelden we 17 trambussen voor de lijn Hasselt-Maasmechelen bij constructeur VDL in Roeselare. We verwachten dat die voertuigen begin 2024 worden geleverd, zodat we ze vanaf het voorjaar van volgend jaar kunnen inzetten. De voertuigen zijn 18 meter lang en zijn voorzien van alle comfort. De trambussen hebben lagere glaspartijen, een elektrische oprijplaat voor rolstoelgebruikers en kinderwagens, real-time XL-infoschermen, aangepaste stoelen met verhoogd comfort, leeslamp en ingebouwde GSM-houder met mogelijkheid tot opladen, aanpasbare en geïntegreerde LED-binnenverlichting en comfortabele klimaatbeheersing. Naast dat comfort is ook de stiptheid van de rit van groot belang om reizigers te overtuigen. Daarom kijken we uit naar de realisatie van deze vrije bedding, waardoor de verbinding Hasselt-Maasmechelen van een vlotte doorstroming zal kunnen profiteren."
Het tracé van de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. Er staan heel wat infrastructuurwerken op stapel om een vrije bedding aan te leggen, zodat het voertuig niet vast komt te zitten tussen het andere verkeer.
“Het volledige tracé aanleggen vraagt heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Zo kan de trambus in 2024 al op de eerste stukken in een vrije bedding rijden. In elke gemeente waar de trambus rijdt, kan er versneld een deel van het tracé aangelegd worden. De eerste quick win ligt op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt, het startschot van de langverwachte verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen”, vertelt minister Peeters.
Groene toegangspoort
De aanleg van de nieuwe vrije bedding voor het openbaar vervoer op de Koning Boudewijnlaan biedt een opportuniteit om de belangrijke toegangsweg te transformeren tot een groene stadslobby. De laan zal worden heringericht naar een aantrekkelijke stadsentree en een aangename omgeving voor actieve weggebruikers. Drie nieuwe bomenrijen, die tussen de voetgangers en fietsers enerzijds en het gemotoriseerd verkeer anderzijds worden ingeplant, zullen de sfeer van het Kapermolenpark over de volledige Koning Boudewijnlaan doortrekken. Bovendien wordt de (tram)busbedding voorzien van vergroende tussenstroken, om bijkomende verharding te vermijden.
De herinrichting van de laan houdt rekening met de diversiteit aan weggebruikers. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte, trambus- en busreizigers kunnen afstappen ter hoogte van het nieuwe Hoppinpunt “halte Elfde Linie”, dat in een volgende fase zal worden aangelegd, en autobestuurders worden eenvoudig naar de ondergrondse parking Dusart geleid.
Om de nodige ruimte vrij te maken, moeten de bestaande parkeerplaatsen langsheen de Koning Boudewijnlaan verdwijnen. Ter hoogte van het zwembad blijft de bestaande Kiss & Ride-zone voorlopig echter behouden en wordt een eerste deel van de nieuwe Kiss & Ride-zone alvast aangelegd. Daarnaast wordt op parking C van Park H ter hoogte van de Trixxo Arena gratis een tijdelijk parkeeralternatief voorzien. De parkeerders daar zullen kosteloos gebruik kunnen maken van de bussen van De Lijn om zich van en naar het centrum te verplaatsen.
Reportage TV Limburg:
Project:
https://hovhasseltmaasmechelen.be/https://www.willemen.be/nl/nieuws/werken-aan-hasseltse-koning-boudewijnlaan-gestart© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer