Glasvezelversterkte buizen voor complexe rioleringsstelsels

Gepubliceerd op 08-06-2023 15:49

Bij rioleringswerken is het van cruciaal belang om de juiste rioleringsbuis te kiezen. Voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in De Haan week aannemersbedrijf Vanlerberghe af van de voorgeschreven gresbuizen. Door de slechte bodemgesteldheid moesten de rioleringen aangelegd worden tussen een waterremmend scherm en op een extra paalfundering, wat het complex maakte. Daarom koos de firma, in samenwerking met Deschacht, voor glasvezelversterkte kunststofbuizen.

bron foto: Infra Magazine / Deschachtbron foto: Infra Magazine / Deschacht

Aannemer Vanlerberghe is specialist in riolering en ondergrondse betonconstructies. Daarmee maken ze vooral in complexe projecten het verschil. Hun expertise kwam bijzonder van pas bij de vervanging van een bestaand rioleringsstelsel in de Grotestraat in De Haan.

“In het ontwerp was aanvankelijk voorzien om met gresbuizen te werken, maar we gingen op zoek naar een alternatief omwille van de moeilijke uitvoeringsomstandigheden”, vertelt Nicky Portier, werfleider bij Vanlerberghe. “Er was een waterremmend scherm nodig, een CSM-wand uitgevoerd door ons dochterbedrijf Omni-tech, en daardoor was de sleufbreedte erg beperkt. De kleinere buitendiamater van de GVK-buizen was dan ook een groot voordeel.”

CHEMISCH INERT

Vanlerberghe vond de GVK-buizen bij Deschacht, al jarenlang een trouwepartner. Deze glasvezelversterktekunststofbuizen zijn van producent Amiblu. Brecht De Meyer, Customer Service Manager voor de wegen- en utiliteitsbouw bij Deschacht: “Deze ijzersterke kunststofbuis is chemisch zo goed alsinert. De tweecomponentenbuis is gemaakt uit glasvezels en een matrix van polymeren – waaronder epoxy en polyesterhars – die de chemische bestendigheid van de buis ten goede komen.

Het maakt ze uitstekend geschikt voor afvalwater, maar ook zwavelhoudende producten of zwaveldampen. Bovendien is de GVK-buis heel licht ten opzichte van zijn sterkte. Dat maakt het transport en de plaatsing eenvoudiger.” In dit project was ook de fijne wanddikte en dus de compactere afmeting van de GVK-buizen een grote troef. Er was namelijk erg weinig ruimte om een beschoeide sleuf te maken. Deschacht leverde 200 meter aan GVK-buizen met diameter 600, 150 meter van diameter 700 en nog eens 100 meter aan buizen met diameter 800.

BETERE PUNTBELASTING

Het project is nog in volle uitvoering, maar werfleider Nicky Portier is alvast tevreden over de keuze voor de GVK-buizen. “Ze zijn ideaal bij aanleg in slechte bodemomstandigheden, waarbij de buis op een paalfundering aangelegd moet worden. In tegenstelling tot starre gresbuizen zijn ze veel minder breukgevoelig door puntbelasting ter hoogte van de paalfundering. Ook barsten en scheuren komen minder voor, ideaal bij het toepassen van bekalkte hergebruikte aanvullingsmaterialen”, besluit hij.

artikel uit infra magazine #2 - 2023 > hier downloadenhttps://www.deschacht.eu/engineering/leidingssysteem-uit-gvk/amiblu/https://www.wegenbouw.be/bedrijf/gegevens/986962/aannemingen-vanlerberghe/
De tweecomponentenbuis is gemaakt uit glasvezels en een matrix van polymerenDe tweecomponentenbuis is gemaakt uit glasvezels en een matrix van polymeren
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine