Vanaf volgend schooljaar breidt het systeem van duaal leren verder uit, met onder meer enkele bouwberoepen. Dat kondigt de Vlaamse regering vandaag aan. De goedgekeurde bouwberoepen kwamen er trouwens op vraag en voorstel van de sector. Bouworganisaties Bouwunie en Embuild Vlaanderen zijn dan ook tevreden met het uitbreiden van het systeem.
Reactie Bouwunie: Bouwunie tevreden met uitbreiding systeem duaal leren: integreer ook basisveiligheidsopleiding
Vanaf volgend schooljaar breidt het systeem van duaal leren verder uit, met onder meer enkele bouwberoepen. Dat kondigt de Vlaamse regering vandaag aan. Bouwunie reageert tevreden. De goedgekeurde bouwberoepen kwamen er trouwens op vraag en voorstel van de sector. Bouwunie is grote voorstander van het duale leren. “Leerlingen in het duale traject komen met heel wat werk- en werfervaring op de arbeidsmarkt, wat ze natuurlijk aantrekkelijk maakt voor werkgevers. Het gebeurt ook regelmatig dat de leerlingen na hun traject blijven plakken op hun stageplaats”, aldus de bouworganisatie. Er komen nu dus een aantal bouwopleidingen bij in het duaal leertraject, maar dat mogen en kunnen er nog meer zijn volgens Bouwunie. De bouworganisatie ziet bijvoorbeeld nog mogelijkheden voor duale opleidingen voor dakwerkers of wegenbouwers. Of voor opleidingen die zich specialiseren in algemene renovatiewerken. Bouwunie pleit ook voor een opwaardering van het duale systeem. Ten slotte roept Bouwunie op om ook de basisveiligheidsopleiding van 8 uur te integreren in alle bouwopleidingen, zodat wie later de arbeidsmarkt opgaat, meteen over de nodige kwalificaties beschikt.
Sinds 15 april is de verplichte basisveiligheidsopleiding van 8 uur in de bouw verplicht voor al wie een manuele arbeid verricht op een bouwwerf. Ook voor jobstudenten. Wie pas voor de eerste keer op een bouwplaats werkt, moet zich binnen de maand bijscholen. “De opleiding integreren in het bouwonderwijs, zou die tijdsdruk oplossen”, besluit Bouwunie.
Geef duaal leren een opwaardering
Het grote probleem met het duaal leren is, volgens Bouwunie, dat de overheid, scholen en ouders het traject nog te veel als “vuilbak van het onderwijs” beschouwen. “Het duaal leren is zo’n beetje synoniem voor de laatste stap in het watervalsysteem. Terwijl het duaal leren net zoveel meer kan en moet zijn en waarbij leerlingen kunnen doorstromen naar bijvoorbeeld hogescholen of de HBO5-opleidingen”, benadrukt Bouwunie. De organisatie verwijst naar het buitenland waar duaal leren heel succesvol is. De oplossing ligt voor Bouwunie voor de hand: overschakelen naar een 100% opgewaardeerd duaal systeem.
Reactie Embuild Vlaanderen: Duaal leren in bouwonderwijs stijgt, maar onvoldoende om tekort aan bouwmedewerkers in te vullen
Embuild Vlaanderen is verheugd dat de Vlaamse regering het duaal leren volgend schooljaar fors uitbreidt. Het duaal leren in het bouwberoepsonderwijs telt dit jaar 339 leerlingen en 285 in de aanloopfase, samen goed voor 624 leerlingen. Dat is een positieve trend, aangezien dat systeem in 2016 een start kende met 13 leerlingen. Maar de instroom van jongeren blijft te beperkt om het tekort aan medewerkers in de bouw in te vullen. Sommige niche-opleidingen zoals stratenmaker en natuursteenbewerker tellen amper 1 leerling. Intussen staan er 2.146 erkende bouwbedrijven klaar om duale leerlingen op te leiden met ervaren mentoren. In overleg met de schoolleerkracht voorzien zij een deel van de opleiding op de werkvloer. Jongeren leren on the job en werkgevers kunnen zo zelf personeel opleiden en aanwerven. Dat beklemtoont Embuild Vlaanderen in de aanloop naar de week van duaal leren van 24 tot 28 april.
Bouwbedrijven engageren zich voor duaal leren
Embuild Vlaanderen is verheugd dat de Vlaamse regering het duaal leren volgend schooljaar fors uitbreidt. Het duaal leren in het bouwberoepsonderwijs telt dit jaar 624 leerlingen. Daarmee gaat duaal leren traag maar zeker in stijgende lijn, maar het aandeel blijft te beperkt ten aanzien van het totaal aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs. Momenteel hebben 2.146 unieke bouwondernemingen een erkenning én dus een stageplaats om leerlingen uit het secundair onderwijs op te leiden. Die bedrijven hebben hiervoor intussen ook bijna 2.600 mentoren aangesteld. Die capaciteit kan veel meer leerlingen aan die kiezen voor duaal leren in de bouw.
In het schooljaar 2021-2022 werden er over alle sectoren heen in totaal 11.907 erkenningsaanvragen ingediend. De meeste aanvragen, bijna 17%, werden ingediend door bouwbedrijven: 1.981. De bouwopleiding ‘Medewerker ruwbouw duaal’ telt het grootste aantal erkende ondernemingen: 357. In totaal zijn er voor de bouw 93 verschillende duale opleidingen met minstens één onderneming erkend in het schooljaar 2021-2022. Die grote spreiding verklaart waarom de bouw wel het hoogst aantal erkenningen en overeenkomsten kent van alle sectoren, maar nergens in een top 10 voorkomt. Dit schooljaar vinden we de meeste leerlingen in de duale bouwopleidingen terug in medewerker ruwbouw. Het gaat om 250 leerlingen. De duale opleiding voor stratenmaker en natuursteenbewerker tellen amper 1 leerling en rioollegger geen enkele. Dit ligt vooral aan de terughoudendheid van scholen om de opleiding aan te bieden en aan de nodige investeringen in infrastructuur. Nochtans staan de wegenbouwbedrijven klaar om deze leerlingen op te nemen. Ook het verouderde imago van deze beroepen spreekt de jongeren minder aan, hoewel er met nieuwe high tech en innovatieve toepassingen gewerkt wordt.
Mentoren als sluitstuk voor duaal leren
Erkende ondernemingen engageren zich om mentoren aan te stellen en te begeleiden, die op haar of zijn beurt de jongere opleidt op de werkvloer. Zo hebben in het afgelopen schooljaar 494 mentoren een mentoropleiding gevolgd bij een lokale Embuild of andere opleidingsinstelling. Een mentor is een ervaren medewerker in het bouwbedrijf. Vanaf de erkenning dient hij binnen de 6 maanden de mentoropleiding verplicht gevolgd hebben. De mentor zal een deel van de opleiding overnemen en vaardigheden op de werkvloer aanleren. Hij vervult dus de taak van de leerkracht voor het aanleren van bepaalde competenties. Dat vergt een goede coördinatie tussen de school en het bouwbedrijf en een goede afstemming tussen de vakleerkracht en de mentor. De werkgever ziet zijn productiviteitsverlies voor een deel gecompenseerd in een vermindering van de patronale RSZ-bijdragen voor de leerling en de mentor en een stagebonus. Bouwopleidingsfonds Constructiv ondersteunt de werkgever zowel in de aanvraag en voorbereiding als tijdens de opleiding zelf.
“Leerlingen in de duale bouwrichtingen leren ook werken met 3D-tekenpakketten en gebruiken digitale technologieën zoals GPS en digitale meettoestellen. De bouwsector kampt nog met een verouderd imago, maar onze leerlingen al op de schoolbanken snel in contact met nieuwe technologieën en digitale toepassingen”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen.
De bouwsector zet met zijn campagne ‘De bouw kijkt verder’ in op de week van duaal leren. Meer weten?
De bouw kijkt verder’ in op de week van duaal leren Lees meer over duaal leren (eerdere nieuwsberichten)https://www.duaalleren.vlaanderen/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer