Meer dan vroeger heeft ons land te kampen met zware regenval, waarbij een grote hoeveelheid regen in korte tijd op het oppervlak valt. Daardoor stroomt zeer veel water het oppervlak af en bereiken afvoerkanalen snel hun maximale capaciteit, met soms rampzalige gevolgen. Het is belangrijk om over oplossingen te beschikken. Deze situeren zich op meerdere vlakken. Zo kunnen verharde toepassingen waterdoorlatend worden gemaakt. Voor asfaltwegen spreken we in deze context van waterdoorlatende asfaltverhardingen. Het zijn zeer open, vrij dikke asfaltlagen, waarbij het water doorheen de asfaltverharding naar de onderliggende waterdoorlatende wegstructuur wordt afgevoerd. De overvloedige regenval kan daar tijdelijk worden gebufferd en geleidelijk aan de grondlagen worden afgegeven.
Opdrachtgevers van wegenwerken wensen waterdoorlatende asfaltverhardingen meer frequent voor te schrijven, als alternatief voor waterdoorlatende elementenverhardingen, maar beschikken niet over de gepaste voorschriften. Binnen dit kader vroeg het Agentschap Wegen en Verkeer aan OCW om een voorstel van voorschriften voor deze verhardingen op te stellen. Het gaat hier over voorschriften met betrekking tot de voorstudie enerzijds en de controle van de aangelegde verharding anderzijds.
Hiervoor dienen onder meer passende prestatiekenmerken en bijbehorende prestatie-eisen te worden vastgelegd, zodat de doorlatendheid van het mengsel, maar ook de duurzaamheid ervan, wordt gegarandeerd. Zeer open mengsels zijn immers gevoeliger aan scheurvorming of rafeling.
De waterdoorlatende verhardingen en de waterdoorlatende wegopbouw ((onder)fundering, afwateringssysteem en soort van ondergrond) moeten ook als een geheel worden gezien. Het gaat om een totaalconcept dat kan verschillen naargelang de toepassing en de locatie. Aanbevelingen die naargelang de situatie de beste concepten bespreken zijn dus nodig, net zoals aanbevelingen over wanneer waterdoorlatende asfaltverhardingen minder geschikt of af te raden zijn.
Deze problematiek is belangrijk voor de drie gewesten van het land. Uit intern overleg en brainstorming met de betrokken partijen bleek dat onder meer een uitgebreide literatuurstudie en een experimentele studie in zowel het laboratorium als in situ noodzakelijk zijn om tot voorschriften te kunnen komen. Gezien de complexiteit van de vraag en de omvang van de benodigde middelen, zocht OCW naar extra financiering voor dit project. Er werd een projectaanvraag voor subsidiëring bij NBN ingediend (onder de vorm van een project bij de normenantenne van CEN/TC 227). Het project DRAINASPAVE (DRAINable ASphalt PAVEments) is ondertussen goedgekeurd en in september 2022 van start gegaan.
In het kader van dit project zullen twee deliverables worden afgeleverd:
Het voorstel van voorschriften zal zowel de eisen van de voorstudie, als de eisen voor de controle na uitvoering op de bouwplaats omvatten. Voor de voorstudie gaat het over de prestatiekenmerken die met hun bijbehorende proefmethode op het mengsel moeten worden bepaald en over de waarden die voor deze prestatiekenmerken te behalen zijn. Waterdoorlatendheid en duurzaamheid zijn hierbij twee belangrijke kenmerken die onderzoek vergen.
In een eerste fase werd hiervoor een uitgebreide literatuurstudie gedaan en werden buitenlandse contacten gelegd om te peilen naar de ervaringen daar: de gebruikte samenstellingen, de inzetbaarheid van de bestaande proefmethoden voor het bepalen van de doorlatendheid en de duurzaamheid. De eerste mengsels, waarop de geselecteerde proeven vervolgens zullen worden uitgevoerd, werden ontworpen.
Dit document moet het correct toepassen van waterdoorlatende asfaltverhardingen mogelijk maken. Het zal de volgende elementen bevatten:
Begin 2023 ging een OCW-werkgroep van start, met daarin afgevaardigden van de openbare besturen van de drie gewesten, de aannemers en Vlario. De leden van de werkgroep zullen op regelmatige tijdstippen de resultaten van het project samen bespreken om tot consensus over de voorschriften te komen.
bron:
https://brrc.be/nl/innovatie/innovatie-overzicht/project-drainaspave-rond-duurzame-waterdoorlatende-© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer