LANTIS heeft, als opdrachtgever voor de Oosterweelverbinding, de opdracht voor de realisatie van de Scheldetunnel gegund aan de Tijdelijke Handelsvereniging Combinatie Oosterweeltunnel, afgekort THV COTU. THV COTU is samengesteld uit de Belgische bouwgroepen BESIX, DEME, BAM Contractors en Jan De Nul. De contractwaarde bedraagt 570 miljoen euro. Engie Fabricom mag voor 431 miljoen euro de technische installaties uitvoeren.
De Scheldetunnel vormt de belangrijkste schakel in de Oosterweelverbinding en zorgt voor het sluiten van de Antwerpse Ring aan de noordkant. De tunnel heeft een totale lengte van 1.800 m en wordt gebouwd volgens de “afgezonken tunnel”‐methode.
Hierbij worden acht tunnelelementen van elk ongeveer 60.000 ton gebouwd in de achterhaven van Zeebrugge en vervolgens via de Noordzee en de Westerschelde drijvend naar Antwerpen gesleept. Daar worden ze na elkaar in een vooraf gebaggerde zinksleuf in de Schelde afgezonken. Deze techniek, waarbij de zwaartekracht en de opdrijvende kracht van water voortdurend met elkaar wedijveren, is één van de meest ingenieuze bouwmethodes uit de beton‐ en waterbouw.
THV COTU is zich bewust van de uitdagingen die een dergelijk project, in een technisch moeilijke omgeving als de Schelde in Antwerpen, met zich mee brengt, doch beschikt over de nodige deskundigheid en ervaring om de realisatie van dit koninginnenstuk van de Oosterweelverbinding met vertrouwen tegemoet te zien. De eerste voorbereidende werken starten in het najaar van 2020. De bouwwerken voor de tunnel zelf vatten aan na de zomer van 2021.
(bron: Tijd / Deme)
https://www.oosterweelverbinding.be/algemeen/scheldetunnel© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer