De resultaten van de Digi-Barometer voor de Wegenbouw, die gepresenteerd werden tijdens het evenement 'Digital Construction Brussels' zijn nu ook beschikbaar in een analyserapport. Meten is weten, dat blijkt ook nu weer helemaal juist te zijn. De initiatiefnemers van de Digi-Barometer zijn erin geslaagd om met een doordachte benchmarkoefening objectieve data te verzamelen over de digitalisatiegraad in de wegenbouwsector. Wat blijkt? Alle types bedrijven, van klein tot groot, hebben op zijn minst de intentie om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Ze worden gedreven door een drang naar efficiëntie en de vraag hoe ze zich blijvend kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Johan Maeck, Innovation Coordinator Belgian Road Research Centre: “We gingen aan de slag met zes hoofdthema’s: categorieën die vandaag de kritische bedrijfsprocessen in de sector vertegenwoordigen. Met de jaren zullen die categorieën mee-evolueren met de veranderende werkelijkheid. Op die manier komen in volgende edities van dit analyserapport de specifieke uitdagingen van dat moment aan bod.“ Wegenbouwbedrijven kunnen zich eenvoudig toetsen aan de resultaten van deze benchmarkoefening. De inzichten die ze opdoen door de resultaten correct te interpreteren zijn bijzonder waardevol. Door deze kennis te delen en samen te werken willen we alle geïnteresseerden binnen de wegenbouwsector helpen om zich voor te bereiden op de digitale uitdagingen van de toekomst.
Digitaliseren is een must
De Belgische wegenbouwbedrijven staan allemaal voor dezelfde uitdaging: Digitaliseren is een must, maar ook een tijdrovend en intensief traject. Velen beseffen dat ze met de tijd moeten meegaan, maar hoe begin je eraan?
De ambitie van de partnerbedrijven is om individuele wegenbouwbedrijven inzicht te geven in de digitalisatiegraad van hun kritische bedrijfsprocessen en de verzamelde knowhow ter beschikking te stellen van de hele sector. Met dat doel voor ogen ontwikkelden zij de Digi-Barometer.
De Digi-Barometer is een online tool voor zelfevaluatie, om Belgische wegenbouwbedrijven te benchmarken op het vlak van digitalisering. Een reeks uitgekiende vragen peilt naar hun interesse in digitalisering en hun intentie om met mogelijke ‘quick wins’ actief aan de slag te gaan.
Wie de Digi-Barometer invult, krijgt een objectief referentiepunt van waar zijn/haar onderneming staat op digitaal vlak ten opzichte van de concurrentie. Zo wordt meteen duidelijk op welke domeinen er best iets verandert om concurrentieel te blijven. En hoe dringend dat is.
Het volledige rapport kan je hier downloaden.
digi-barometer.be/analyse-rapportLees ook: hoe digitaal is jouw wegenbouwbedrijf (nieuwsartikel 08/08/2019)www.wegenbouw.be/graphics/digibarometer-rapport.pdf© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer