Door het uitstellen van de plaatsing van het eerste proefvak in de haven van Antwerpen, was de primeur van de plaatsing van de eerste proefvakken van het REjuveBIT project voor Besix Infra. In samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en de Administratie Wegen & Verkeer (AWV), werkt BESIX Infra al enkele jaren mee aan dit onderzoeksproject om het effect van recyclage-asfalt in toplagen beter te kunnen inschatten.
BESIX Infra en haar dochteronderneming Belasco verleenden onder meer hun medewerking om de asfaltvarianten waarin gerecycleerde materialen verwerkt zitten, te creëren voor de vele labotesten die tijdens dit onderzoek werden uitgevoerd. Na de laboratoriumfase was het tijd om de varianten in reële condities te testen. Om dit te kunnen doen werd er een proefproject gedefinieerd dat op 20 mei van start ging.
Het gaat over de gewestweg N123 Retie-Kasterlee, waar de toplaag vernieuwd moet worden. BESIX Infra legt er drie proefvakken:
1) 150m met klassiek asfalt zonder recyclage
2) 150m met een toplaag met 20% recyclage
3) 150m met een toplaag met 40% recyclage maar met toevoeging van een zgn. verjongingsolie aan de bitumen (het verjongingsmiddel regenereert het oudere bindmiddel van het asfaltgranulaat en laat dus toe het percentage van recyclage-asfalt in de toplagen te verhogen).
Reportage op ATV:
(bron: Besix / ATV / Universiteit Antwerpen)
Over de andere proefvakken en meewerkende bedrijven, lees ook:
www.wegenbouw.be/nieuws/7671/eerste-proefvakken-rejuvebit-project-worden-geplaatstwww.besixinfra.com© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer